The use of resilience programs in psychological clinical practice: Two case studies of the Japanese version of the SPARK Resilience Program
Satomi UMENO
1
Brief Report
Counseling the mother of a son with separation anxiety:
The separation anxiety hypothesis and alternative stories or
incidents that influence school refusals
An exploration of differences between face-to-face and telephone counseling for therapists
conducting telephone counseling under Employee Assistance Programs
Kazuhisa OKADA
49
Purpose of the Symposium “Go To Campaign to Improve Our Psychotherapy:
Go To Academic Conferences and Do Presentations!
to Resolve Three Cs (Closed Room, Confidence and Covert Action)”
Tadashi KIBA
60
Historia of my conference presentation
Reiko AKATSU
62
Watch everything around you
Naoko HOZAWA
65
What raises me up as a psychotherapist
Naoko OISHI
68
Re-explaining case study
Nozomu SHIDA
71
Symposium
Symposium. “Uncertainty and Future”
Masumi MATSUURA, Taku ITO, Kiwamu TANAKA
74
Uncertainty and future in solution focused brief therapy
Sachiko KUROSAWA
75
Uncertainty and future: A narrative perspective
Kayo ICHIHASHI
79
Uncertainty, future, and dialogical practice
Hazuki NAGANUMA
83
Brief Essay
Akiko KIKUCHI
87
Hinako TANAKA
88
Announcements
90
ブリーフサイコセラピー研究 第28巻 1号 2019
研究報告
NLPを共同的に実践するための工夫:
見立てと手立てを共有する治療文脈の構成
辻本聡
1
問題と「手を切れない」事例の面接過程:
森田療法の知見を活かしたナラティヴ・セラピー
廣瀬雄一
14
ブリーフレポート
特別支援学校での「虫退治」の授業: 生徒一人一人の主体性・自己肯定感・表現力の向上を目指して
野口理絵
26
ブリーフ・エッセイ
“Process accountability and Outcome accountability”
白木孝二
33
援助の対話と「わざ言語」
遠山宜哉
35
役に立つ誤解
田崎みどり
37
書評
『マンガでわかる家族療法―親子のカウンセリング編』
安江高子
39
『パワハラ・トラウマに対する短期心理療法―ブリーフセラピー・臨床動作法・NLPの理論と実際―』
法澤直子
41
「ブリーフサイコセラピー研究」編集・投稿・審査規定
43
ブリーフサイコセラピー研究 第27巻 1号 2018
研究報告
特別支援学校でソリューション・フォーカスト・アプローチを活用して:
生徒たちとの日々の関わりから
野口理絵
1
ブリーフレポート
質的キャリア・アセスメントの活用によるライフキャリアテーマ発掘の有用性
渡部昌平
13
保育者のリソースを喚起する教育相談研修
金山元春
22
書評
『身体知性:医師が見つけた身体と感情の深いつながり』
久持修
28
『解決志向のクラスづくり完全マニュアル:
チーム学校,みんなで目指す最高のクラス!』
相模健人
29
『システムズアプローチ入門』
田中究
30
ブリーフサイコセラピー研究」編集・投稿・審査規定
32
Research and Practice
Use of the solution-focused approach in a school for special needs education:
Daily relationships of students and teachers
Rie NOGUCHI1
1
Brief Reports
Utility of archaeology of life career theme by using qualitative career assessments
Shohei WATANABE
13
Educational counseling workshop to inspire childcare workers’ resources
Potential of brief psychotherapy to contribute to the field of occupational mental health: Focusing on selecting theme and therapeutic conversation
Masumi MATSUURA,
Kousuke MAEBA
37
The effect of mental imagery on intervention using the time machine question: Examining changes in emotion and differences in mental imagery among individuals
Masahiro KAWAHARA,
Makoto SASAKI
50
Symposium
Education for hospitality: How to train to move for grasping ones’ heart
Tomoyuki TANAKA
62
Effective feedback and coaching: The case study of Maiko
Kumiko NISHIO
63
To realize shinjin oneself and to guide others to shinjin
Naruki YAMAMOTO
67
We should learn about “client” and ourselves as a “therapist”
A practical study on reducing vague fear of failure and improving self-acceptance using mental imagery and perceptual position in neuro-linguistic programming
Michi NAKASHIMA
Takehito SAGAMI
50
Research and Practice
Therapeutic interventions for a client with aphonia persisting over a long period: “Let’s talk in a whisper,” and “let’s talk about your daily behaviors to yourself ”
Tatsuo ISHIHARA
61
Symposium
“For continuous progress as a psychotherapist”: A symposium at the annual conference of The Japanese Association of Brief Psychotherapy held in Gunma, 2019
Naomichi MORIBAYASHI
72
Symposium
Hypothetical question and its potential
Nobuya TOHYAMA
76
Atmosphere where hypothetical questions may or may not expand clients’ rich responses: An investigation based on verbatim data
Ken SHIBATA
80
Hypothetical questions from the point of view of clinical practice
Yoichi MATSUDA
84
Brief Essay
Osamu HISAMOCHI
88
Rumiko OKA
90
Masaya SAKAMOTO
92
Book Reviews
Jun MATSUSHIMA
94
Nobuya TOHYAMA
96
Announcements
98
ブリーフサイコセラピー研究 第29巻 1号 2020
原著
復職支援(リワーク)デイケアにおける
ブリーフセラピーの意義
山田秀世
1
研究報告
家族との程よい関係を目指し解決志向アサーティブネストレーニングを 用いた事例
望月由紀子・
青木みのり
16
シンポジウム「ブリーフサイコセラピストが知っておきたい倫理のポイント」
本シンポジウム企画の趣旨
田中ひな子
29
対人援助領域の研究倫理について(総論)
市橋香代
30
ブリーフサイコセラピー誌におけるインフォームド・コンセントと プライバシーの保護
伊藤拓
市橋香代
34
クイズで学ぶ最新倫理
足立智昭
佐々木誠
田中究
赤津玲子
37
ブリーフ・エッセイ
親愛なるミルトン・エリクソン爺様へ
中野善行
41
梅崎酒店
田中究
43
書評
『あいまいな会話はなぜ成立するのか』
赤津玲子
45
『EMDRツールボックス―複雑性PTSDと解離の理論と治療』
田中ひな子
48
「ブリーフサイコセラピー研究」編集・投稿・審査規定
49
Article
Significance of brief therapy in the practice of return-to-work (rework) programs in medical daycare system of a mental health clinic
Hideyo YAMADA
1
Research and Practice
A case example of solution-focused assertiveness training for the client who aims for the excellent relationship with family
Yukiko MOCHIZUKI
Minori AOKI
16
Symposium
On being ethical Brief Psychotherapists
Hinako TANAKA
29
Research ethics for human service professionals
Kayo ICHIHASHI
30
Informed consent and privacy protection of Japanese Journal of Brief Psychotherapy
A case study of two meetings utilizing early dialogue in an elementary school
Yuko TAKAHASHI
33
Symposium
Symposium.“Brief Psychotherapy: Past, Present, and Future”
Osamu HISAMOCHI
44
“Brief”-the past ten years and towards 21st century
Tatsumi KOJIMA
45
What are we going to make an appeal to the world?
Nobuya TOHYAMA
48
The past and future of brief psychotherapy
Akiko KIKUCHI
51
Where is brief therapy heading toward
Osamu HISAMOCHI
54
Symposium
How to write a paper: What you need to know before you deviate from “Kata”
Michiko HANAYA
57
How to write a research paper: Let’s improve yourself and discover new value
Taku ITO
58
How to write a practical paper:
Difficulties, ingenuity and consideration when writing a paper
Fujika KIKUOKA
62
A review of research ethics considerations related to paper submissions
Kayo ICHIHASHI
65
How to get your paper accepted based on peer reviewer surveys
Hazuki NAGANUMA
68
Brief Essay
Taku ITO
72
Book Reviews
Takayuki FUKAZAWA
73
Nobuya TOHYAMA
75
Announcements
77
ブリーフサイコセラピー研究 第30巻 1号 2021
研究報告
地域で幻聴とともに生きる男性と関わる
支援者チームの未来語りダイアローグ事例
石橋佐枝子
1
ブリーフレポート
スクールカウンセリングにおけるWOWWアプローチと
コンサルテーションを組み合わせた実践
相模健人
12
ブリーフ・エッセイ
オンライン大会事務局長体験記
法澤直子
19
「古畑任三郎」とセラピストの身振り手振りについて
相模健人
21
私家版「病いの語り」
豊田裕美
22
書評
ブリーフセラピー入門―柔軟で効果的なアプローチに向けて
長谷川明弘
24
対話のことば―オープンダイアローグに学ぶ問題解消のための対話の心得
田代順
26
「ブリーフサイコセラピー研究」編集・投稿・審査規定
29
Research and Practice
A case example of anticipation dialogues from a team of supporters who intervened with a patient residing in the community who experienced auditory hallucinations
Saeko ISHIBASHI
1
Brief Report
Practice combining the WOWW approach and consultation in school counseling